Νέα

"Αγάπησα τον αυτισμό, γνωρίζοντας εσένα"...

Ο αυτισμός αποτελεί μία νευροψυχολογική διαταραχή, που διαρκεί μία ολόκληρη ζωή, από τη γέννηση του παιδιού. Ο αυτισμός εντάσσεται στην κατηγορία των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών.

Οσο πιο γρήγορα γίνει η αναγνώριση των ελλειμάτων, τόσο αποτελεσματικότερη θα είναι η θεραπευτική παρέμβαση.Το πιο κοινό πρόβλημα στον αυτισμό, είναι η εξαιρετική δυσκολία στην εκμάθηση γλώσσας και κοινωνικών δεξιοτήτων.Η διάγνωση βασίζεται στην εκτίμηση του αναπτυξιολόγου, παιδοψυχιάτρου,παιδιάτρου, μέσα από παρατήρηση καθώς δεν υπάρχουν ιατρικές εξετάσεις.

Η λογοθεραπεία σε ένα παιδί με αυτισμό που δεν μιλάει καθόλου πρέπει να εστιάζει κυρίως στην ενίσχυση της επικοινωνίας. Στόχος είναι να βοηθήσουμε το παιδί να κατανοήσει και να εκφραστεί, χρησιμοποιώντας εναλλακτικούς τρόπους αν χρειάζεται.

Ακολουθούν μερικές παρεμβάσεις, που μπορείς να χρησιμοποιήσεις...

Προσπάθησε να διατηρήσεις βλεμματική επαφή, εάν είναι εφικτό.

Χρησιμοποίησε απλές, επαναλαμβανόμενες λέξεις και προτάσεις.

Παίξε μαζί του σε δραστηριότητες που του αρέσουν (φούσκες, μπαλόνια, τραγούδια με κινήσεις).

Χρησιμοποίησε χειρονομίες και εκφράσεις προσώπου για να ενισχύσεις την κατανόηση.

Ανταποκρίσου στις προσπάθειές του, ακόμα κι αν δεν είναι λεκτικές.

Χρησιμοποίησε εικόνες, φωτογραφίες ή σύμβολα για να βοηθήσεις το παιδί να κατανοήσει έννοιες και να ζητήσει πράγματα.

Φτιάξε μια οπτική ρουτίνα για να κατανοεί την καθημερινότητα (π.χ., εικόνα με το μπάνιο, το φαγητό, το παιχνίδι).

Εάν το παιδί έχει αισθητηριακές ανάγκες (π.χ., αποφεύγει ή αναζητά ήχους), προσαρμόστε το περιβάλλον του.

Χρησιμοποίησε αντικείμενα που του αρέσουν (μαλακά παιχνίδια, μπάλες, νερό) για να διατηρήσεις το ενδιαφέρον του.

Χρησιμοποίησε παιχνίδια με σκοπό την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης (π.χ., κρυφτό, παιχνίδια με σειρά).

Επαναλάμβανε ήχους, λέξεις και τραγουδάκια για να ενισχύσεις την μίμηση.

Το παιδί μπορεί να χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να ανταποκριθεί.

Να ενθαρρύνεις ακόμα και μικρές προόδους, όπως βλεμματική επαφή, δείξιμο ή εκφορά ήχων.

Αν δεν υπάρχει λεκτική επικοινωνία, η χρήση εναλλακτικών επικοινωνιακών μεθόδων (PECS, νοήματα, απλά ηχητικά κουμπιά) μπορεί να βοηθήσει το παιδί να εκφραστεί και σταδιακά να ενισχυθεί η ανάπτυξη του λόγο.

 

 

 

 

Για να αγαπήσεις κάτι, πρέπει πρώτα να το γνωρίσεις!

Αικατερίνη Δ. Χρήστου

 BSc Λογοθεραπείας- MSc Εργοθεραπείας

Πιστοποιημένη NLP Coach, Messy Play Instuctor

Επιστημονικά Υπεύθυνη

  «Κυκλος», Καινούριο Φθιώτιδας